Puisi: Bila Aku Jatuh Cinta

Sudikah bercinta dengan cinta sejati? ~ picture by drcrawford-dspeeqr of Deviant Art.

Bila aku jatuh cinta

ingin ku ubah menjadi bangkit cinta

begitu cinta yang ku damba

cinta yang memperkasa hati dan jiwa

jauh dari daerah bahaya

yang di sini mengundang celaka

di sana terhumban pula ke neraka.


Cinta itu biarlah benar dan setia

tidak perlu gundah gelana

tidak ada rasa sangsi, takut kehilangannya

jika benar itu cinta

pasti dia taat untuk bersama.


Hidup biarlah bertemankannya

bercinta dengannya hingga penghujung usia

memimpin tangannya ke syurga

namun kadang-kala aku juga lupa

maka sekali-sekala biarlah aku bersandar padanya

begitu sepatutnya rumah tangga

ketika ku tidak berdaya

dia menguatkan apa yang terdaya.


Bila aku jatuh cinta

dia lebih ku cintai daripada diriku sendiri

dan cintaku pada dia

tidak mungkin mengatasi cintaku padaNya

begitu bila aku jatuh cinta

kamu, bagaimana pula?


~Hazarulhisham Zaid

26 Rabi’ul Akhir 1432H

310311

0202

~Jom bercinta sampai ke syurga.